Stílusosan, hitelesen, mértékkel... - Közösségi oldalak HR szemmel


 



Napjainkban a közösségi oldalak már nem csupán a barátokkal való kapcsolattartást szolgálják. Ennél sokkal többet. Külföldi kutatásokból kiderült, hogy a toborzás-kiválasztással foglalkozó szakemberek 90%-a megnézi a pályázó Facebook adatlapját is, hiszen annak segítségével sok olyan információhoz juthat, amit az interjún nem szokás megkérdezni, de hasznos tudni a leendő alkalmazottakról. Ezért a pályázóknak érdemes odafigyelni milyen tartalommal töltik fel Facebook profiljukat, illetve hogy azt milyen kör számára teszik elérhetővé. A Facebook profilunk kétélű fegyver lehet, de ha ügyesen használjuk, további pozitív benyomást tehetünk leendő munkáltatónkra. A szempontok, amelyeket figyelembe kell venni ahhoz, hogy ne keltsünk negatív benyomást magunkról a HR szakemberek szemében, a következők:

- Hanyagoljuk a bulizós, kompromittáló fotókat. Senki nem akar egy olyan munkaerőt, aki nyilvánvalóan gyakori látogatója a szórakozóhelyeknek, és az alkoholt sem veti meg. Ha semmi esetre se szeretnénk megválni az ilyen képeinktől, legalább tegyük privát státuszba, hogy csak a közeli ismerőseink láthassák.
- Nem szerencsés az sem, ha túl nagy eltérés van Facebook adatlapunk és a pályázati anyagunk által sugallt kép között. Ebből arra következtet a munkáltató, hogy a pályázati anyagunkban mutatott szolid, komoly személyiség csupán egy szerep, amit a munkakör elnyerése érdekében mutatunk.
- Érdemes arra is ügyelni, milyen oldalak, klubok, követői vagyunk a Facebook-on, hiszen egy sokak számára meghökkentő extrém hobby, nézet is könnyen negatív hatással lehet pályázatunkra.
- Habár van rá lehetőség, érdemes átgondolnunk, hogy közöljünk-e adatlapunkon vallási hovatartozásunkra illetve politikai nézeteinkre vonatkozó információkat, mivel ezzel esetleg szűkíthetjük a hálózati rendszerben építhető új potenciális üzleti kapcsolatainkat.
- A kommentjeink, hozzászólásaink során is ügyeljünk a minőségre, mert a helyesírási hibák, pongyola fogalmazás vagy a szegényes szókincs sem bizalomgerjesztő.
- Semmiképpen se becsméreljük és bíráljuk jelenlegi vagy előző munkahelyünket, ebből arra következtethet a HR szakember, hogy feltehetően ugyanezt megtennénk az új munkahellyel kapcsolatban is. A bizalmas, pletyka szintű negatív információk közzététele munkaadónkról semmilyen szempontból sem szerencsés, nem egy olyan történetet hallottunk, hogy valaki egy hasonló „durva baki” miatt vesztette el munkahelyét.
- Nem javasolt a túl gyakori posztolás, kommentelés sem, főleg munkaidő alatt, mert ez alapján egyértelmű, hogy egész nap a Facebookon „lógunk”.
Könnyen felmerülhet az adatlapunkat böngészőkben, hogy ezt fogjuk az új pozíciónkban is csinálni, munkavégzés helyett.

A Facebook használatára munkaidő alatt ugyanaz a szabály, mint a magántelefonokra: Előfordulhat és elfogadható, hogy családi ügyben vagy ügyes-bajos dolgaink intézése miatt telefonálnunk kell, de a telefont és a Facebook-ot munkaidőben ne használjuk időt múlató csevegésekre.
Ha ezeket a szempontokat betartjuk, nem tesszük ki magunkat negatív megítélésnek. A legegyszerűbb mégis, ha minden olyan ismerősünk számára, akivel egy munkahelyen dolgozunk, ésszerűen korlátozzuk az adatlapunkon elérhető információkat.


Az adatszabályozási beállítások részletei itt találhatók: http://www.facebook.com/about/privacy/