Új bemutatkozási formák az álláspiacon: szakmai profilok, grafikus CV, videó CV


Az álláspiacon tapasztaljuk, hogy az írásos CV mellett új pályázói bemutatkozási formák is megjelennek, továbbá a toborzással foglalkozó szakemberek egyre gyakrabban gyűjtenek a CV-n kívüli forrásokból is információt a pályázókról, amelyeket aztán saját maguk rendeznek strukturált formába. Vagyis a pályázó által írt önéletrajz súlya csökken a kiválasztási szakember által összeállított elemző-javasló jelentés megszületésében. 
 
 
Szakmai profilok
 
A beküldött CV mellett, mint adatforrás megjelentek az olyan szakmai közösségi portálokon elhelyezett profilok, mint a LinkedIn vagy a Xing. Támogatja a keresést és kiválasztást a fenti szakmai közösségi portálokon elhelyezett profil. Hátrányba kerülhet a kiválasztási folyamatban, ha a pályázó zavaros vagy csak egy összecsapott regisztrációt hagy maga után. További problémát jelenthet a profilok és a beküldött CV közötti ellentmondások, pontatlanságok megjelenése, mely kellemetlen kérdéseket generálhat a kiválasztás következő szakaszaiban. A szakmai profilok tulajdonképpen olyan „élő önéletrajzok” melyek folyamatosan alakulnak és bővülnek. Az általános CV adatok mellett megjelennek bennük a saját magunk által indított blogbejegyzések és a mások által generált véleményrovatokhoz fűzött megjegyzések is, melyek mind további információt szolgáltatnak szakmai felkészültségünkről, motivációinkról. A szakmai profil elhelyezése a közösségi hálón szélesíti a potenciális pályázó megtalálásának esélyét a toborzási szakemberek számára, de a hagyományos önéletrajz tartalmazhat részletesebb, diszkrétebb információkat is, ezért nem veheti át teljesen a szerepét.
 
Grafikus CV
 
Érdekes fejlesztés az álláskeresési piacon a grafikus önéletrajz, mely grafikai és kreatív elemek alkalmazásával teszi könnyen áttekinthetővé, ugyanakkor látványossá a pályázóról szóló adatokat és információkat. Egy infógrafikus önéletrajz elkészítése nem egyszerű feladat és általában reklámszakember és grafikus segítségére van szükség a megalkotásához. A végeredmény általában képileg megerősítve kihangsúlyozza azokat a pozitívumokat, erősségeket, eredményeket, melyekkel az álláskereső rendelkezik. Egy ilyen különleges infógrafikus önéletrajzzal kitűnhetünk a tömegből és megnőhet pályázatunk sikerességének az esélye.
 
Videó CV
 
A harmadik újdonság, amely többletinformációkat szolgáltathat a pályázóról, a videó CV. Legfontosabb szerepe jelenleg, hogy használójának a tömegből való kitűnési lehetőséget biztosít. Professzionális kivitelezés esetén nagyon jó első benyomást kelthetünk a pályáztatókban, ami az első és talán a legfontosabb lépcső a sikerhez. De itt bújik meg az eszköz veszélyessége is, mert egy silány kivitelű videóval nagyon sokat árthatunk, könnyen eljátszhatjuk a személyes bemutatkozás lehetőségét. Itt fokozottan érvényes a szabály: vagy kiválót készítsünk, vagy semmit. Valószínűleg ez a forma nem tudja kiszorítani az írott változatot a releváns adatok kiszűrésének nehézkessége folytán, de fontos kiegészítő funkciókkal bírhat a pályázat sikeressége szempontjából. Hátránya, hogy nagyon körülményessé teszi a pályázók összehasonlítását, a róluk készített jelentések, elemzések összerendezését.
 
Ez a kérdés elvezet minket a pályáztatók talán legfontosabb problémájához a kiválasztási eljárásban: hogyan tudjuk automatizáltan és viszonylag egyszerűen, jól áttekinthetően összesíteni és összehasonlítani a pályázóktól érkező anyagokban található információkat. Nem sikerült elérni még, hogy az álláskeresők olyan egységes CV-sablont használjanak, ami egyszerűvé teszi a kiválasztók dolgát. Ha vannak is ezen a téren részsikerek (pl. EuroPass formátum), azt valószínűleg nem lehet elérni, hogy a pályázók többsége az adott aktuális munkakör szempontjából releváns adatokkal töltse meg a sablonokat. Így továbbra sem megoldott az átjárhatóság és az átkódolhatóság a beérkező különféle CV-k, profilok és a pályáztatók informatikai rendszerei között ? Ezt úgy próbálják egyre több vállalatnál elérni, hogy a pályázókat arra ösztökélik vagy „kényszerítik”, hogy internetoldalukon keresztül hosszú űrlapok kitöltésével maguk sztenderdizálják és tegyék elemezhetővé és összehasonlíthatóvá az adataikat. Ugyanakkor ezzel a többletmunkával sok érdeklődőt elriaszthatnak, és ez különösen keresleti piacon okoz problémákat, ahol szó szerint vadászni kell a jó munkavállalókra. Ezért is fontos a személyzeti tanácsadók, munkaerő-közvetítők szerepe, akik képesek megteremteni az összeköttetést a pályázók és a munkaadók között. Ők, mint kiválasztási szakértők képesek összegyűjteni a pályázókról a releváns információkat és azt olyan formába rendezni, mely jelentősen megkönnyíti a munkáltatók dolgát a választást illetően. Másrészt, a munkavállalók szemszögéből is hasznos a működésük, mert ők olyan formába tudják önteni a CV-kben és a fejekben rejtőző strukturálatlan adatokat, melyek a leendő munkáltató előtt is értékesebb és vonzóbb megjelenést biztosíthatnak.
 
Összességében nem beszélhetünk az önéletrajz haláláról. A hagyományos CV is kínál hatásfokozó, figyelemfelkeltő újítási lehetőséget, ez a motivációs levél és a CV testre szabása a megpályázott állás és cég figyelembe vételével. Ez nem „kreatív” CV írás, vagyis nem a tények elferdítéséről, vagy információk elhallgatásáról van szó, hanem olyan eredmények, sikeres teljesítmények kiemeléséről, amelyek felkeltik a toborzási szakember figyelmét és elősegítik a megpályázott állás elnyerésének esélyét. Továbbra is a hagyományos CV a pályázatok elsődleges dokumentuma, belőle indulnak ki a kiválasztás felelősei, de olyan új eszközök jelentek meg a palettán – közösségi profilok, grafikus CV, videó CV, blogírás, közösségi posztolás (facebook, twitter) -, amelyek helyes használata elősegíti az álláskeresés sikerességét. Az egyes újítások eltérő módon támogatják a sikeres álláskeresést:
 
- A szakmai profil elhelyezése a közösségi hálón, szélesíti a potenciális pályázó megtalálásának esélyét a toborzási szakemberek számára
-  A grafikus CV jobban kiemeli a pályázó sikeres szakmai állomásait eddigi pályafutása során
- A Videó CV elősegíti a pályázó alaposabb első szintű megismerését, javítja a továbblépés esélyét a kiválasztás második fordulójába
 
A pályázóknak mindenképpen szükséges megismerni az új eszközökre vonatkozó alapvető törvényszerűségeket, melyben nagyfokú segítséget kaphatnak a felkészült személyzeti tanácsadóktól.