Vezetés koronavírus járvány idején – bizonytalan körülmények között és távol a munkatársaktól
Minden megváltozott. Nyolc hete még az év eleji felfuttatás teljes fordulatszámra kapcsolásán dolgoztunk, mára pedig térdre kényszerült a világ, kettészakadtak a termelő-szolgáltató ágazatok. Egyik fele hatalmas erőfeszítéseket tesz az élelmiszerek, védőeszközök és e-kereskedelmi szolgáltatások iránt hirtelen megugrott igények kielégítésére, a másik, sajnos nagyobbik fele naponta szembesül a csökkenő rendelések miatt a gyártások leállításával, szolgáltatások szüneteltetésével és a kényszerű otthoni munkavégzés problémáival. Sokan borúlátóan ítélik meg az eléjük gördülő akadályokat, mintegy felülről jövő jelnek és egyúttal felmentésnek tekintik arra, hogy abba lehet hagyni a küzdelmet, nem kell további erőfeszítéseket tenni. Pedig az akadályok nem cselekvésünk feladására ösztönző jelek, hanem kihívások, amivel szembe kell néznünk és mindent el kell követnünk, hogy legyőzzük őket. Másképp kell vezetnünk, hogy kivezessük a járvány okozta válságból csapatunkat, vagy legalább a legkisebb lehetséges veszteséggel tudjuk magunk mögött a válságos heteket, hónapokat. Melyek a jelenlegi válság közepette történő vezetés súlyponti elemei: |
Munkatársaink egészsége, biztonsága a legfontosabb, ezért elsődleges a járvány terjedését megelőző előírások maradéktalan betartása. Hangsúlyozni kell, hogy a járványt nagyon komolyan kell venni, nem tekinthető egyszerűen gyorsan elmúló átmeneti problémának.
▪ Őszinteség, transzparencia
A szervezeten belüli bizonytalanság eloszlatásához és a bizalmi bázis erősítéséhez őszintén mutassuk be a vállalkozás üzleti helyzetét, a kedvezőtlen gazdasági eseményeket és a kilátásokat, kibontakozási lehetőségeket.
▪ Pozitív felfogás
A vezetők optimizmusa, pozitív kisugárzása jelentős mértékben segíti egy esetleges pánikhangulat, rezignáltság, lemondás elkerülését.
▪ Tervezés
Készítsünk munkatársaink bevonásával tervet, amely kiterjed a költségek lehetséges csökkentésére, megelőző intézkedésekre és az új lehetőségekre.
▪ Kommunikáció
Információ megosztás
Az emberek krízis helyzetben hajlamosabbak a zárkózott viselkedésre, így kiemeltem fontos a hangulat lazítása és a közösségi szellem fenntartása, mivel minden sikeres csapatmunka alapja az együttgondolkodás és a nyitott, hatékony kommunikácó.
Vezetőként a legnagyobb kihívást ebben a helyzetben a dolgozók információ megosztási hajlamának csökkenése jelenti. Érthető, hogy olyan, munkával kapcsolatos, de nem elsőrendű információk megosztása, amiket eddig ebéd közben, két feladat között vagy a liftben a kolléga elmesélt, kommunikációs csatorna híján elmaradnak. Pedig ezek az információ morzsák gyakran nagyon értékesek a vezetők számára.
Rendszeres megbeszélések a virtuális térben
Az otthoni munkavégzés hatékonyságát, célirányossá tételét növelik és a csapat tagok önbizalmát erősítik a virtuális térben szervezett közös video-megbeszélések. Az elért eredmények bemutatása erősíti a jövőbe vetett hitet, közös célok megfogalmazása mozgósító erővel hat mindenkire. A vezetőnek a jelen helyzetben többet és tudatosan, strukturáltan kell kéredeznie, hogy ne maradjon le a csapatával kapcsolatos napi eseményekről és továbbra is közel maradhasson hozzájuk.
Kötetlen virtuális megbeszélések
Jó lehetőség az információk cseréjére kötetlen közösségi találkozók szervezése. Több vállalakozásban az otthon dolgozó munkatársak virtuális kávézással kezdik a napot.
Négyszemközti meetingek Vezetői támogatást, odafigyelést igénylő munkatársainkkal tartsunk négszemközti videobeszélgetéseket. A személyre szabott támogatás jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy munkatársunk ne veszítse el önbizalmát és megőrizze motivációját. ▪ Tanulás, fejlesztés A csökkent megrendelés állomány miatt felszabaduló munkaidőt célszerű közös tanulásra, a folyamatok fejlesztésére, új módszerek kidolgozására és bevezetésére fordítani. A tanulás, fejlesztés előremutató, erősíti a jövőbe vetett bizalmat. A vezető szerepe most tehát kulcsfontosságú a csapatszellem és a hatékony csapatmunka fenntartásában melynek a kulcsa a kommunikáció. Akkor állíthatjuk magabiztosan, hogy jól végezzük a dolgunkat, ha dolgozóink a helyzethez képest jól érzik magukat, továbbra is csapatban tudnak dolgozni és elérhető számukra minden eszköz és támogatás, ami szükséges a hatékony munkavégzéshez. 2020.04.07. |
Kiemelt állásajánlataink
- AREA SALES MANAGER – KEY ACCOUNT MANAGER – KÖZPONTI RÉGIÓ (profi- és hobbi kertészet, angol nyelvtudás)
Budapest és környéke - ELEKTRONIKAI FEJLESZTÉSI TEAM VEZETŐ (R&D)
Veszprém megye - ÉPÍTÉSI PROJEKT KOORDINÁCIÓS VEZETŐ (generálkivitelezési projektek teljesítésének, költséghatékonyságának monitorozása, anyaggazdálkodás, alvállalkozók értékelése, kiválasztása)
Budapest - KARBANTARTÁSI VEZETŐ
Fejér megye - PROJEKT GAZDÁLKODÁSI ÉS KONTROLLING VEZETŐ
Budapest